zondag 29 mei 2011

De Quilt-bok én een boek uit onverwachte hoek...

Een paar jaar geleden stond er op de Prikpagina van Quiltenstartpagina iets wat mij heel handig leek: De Quiltbok. En aangezien ik best een handige DH heb, is die meteen aan de slag gegaan en heeft er eentje voor me gemaakt. Wat is een Quiltbok? Dat is een houten rek wat je kunt gebruiken om je quilt op te leggen, zodat je makkelijker kunt quilten. Je schuift je stoel erbij en doorpitten maar. Het ontlast je schouders en nek bij het vasthouden en draaien tijdens het quilten.
Ik wilde jullie even mijn quiltwerk van dichtbij laten zien:
Zaterdag viel de nieuwe Quiltnieuws op de mat. Met daarin een complete beschrijving én een werktekening van een quiltbok. Dus dames: Zet die handige mannen aan het werk en vraag of ze een Quiltbok voor je in elkaar zetten! De Quiltbok is ook handig om je quilt neer te leggen als je even niet aan het quilten toe komt. Het ziet er erg mooi uit als je quilt erop ligt.
Iedereen die lid is van het Quiltersgilde kreeg een mooie tas kado, met daarop een prachtig ster.Ook stond er in de Quiltnieuws een heel mooi patroon van een blok van een Nederlandse antieke quilt. Een achtpuntige ster, met mallen op ware grootte.Ik vind het altijd weer genieten als dit blad op de mat valt. Er is heel veel in te lezen en te kijken. Ook leer ik er altijd weer uit. Je krijgt het blad als je lid bent/wordt van het Quiltersgilde. Het kost niet veel en je krijgt er nog eens een prachtig blad bij ook!
Vorige week kwam de Landleven, ook zo'n blad waar ik in kan blijven kijken als ik bijvoorbeeld een bakje thee drink. Dat was ik dus aan het doen en meteen keek ik bij de advertenties die achterin het blad staan. Mijn oog viel op een kleine advertentie waarin een mevrouw drie boeken verkoopt, waaronder 't is al beddegoet. HÛH !!! Lees ik dat nou goed???? Nog eens kijken en nog eens....Ja hoor, het staat er echt. Ik meteen de telefoon gepakt en met trillende vingers van de zenuwen die mevrouw opgebeld. (Je moet weten dat ik iedere keer als dat boek te koop staat ergens, ik óf te laat ben óf ik vind het veel te duur. En dit boek staat al een paar jaar op mijn verlanglijstje.) De mevrouw was heel vriendelijk en ja, ze had het boek nog te koop. We werden het eens over de prijs en vrijdag kwam de postbode het boek brengen. Het is een supergaaf exemplaar, zonder deukjes en scheurtjes. De mevrouw is er vast altijd zuinig op geweest en dat ga ik nu ook doen. Vandaag heb ik voorzichtig in gekeken en daarna meteen weer op een veilige plek gelegd. Er staan prachtige oude quilts waar je meteen weer bakken inspiratie van krijgt......

Hoe vinden jullie deze foto? Ik was deze mevrouw van de week kwijt, ik zag haar gewoon echt niet! Tot ik wat beter keek en ja hoor, dat lag ze. Weggedoken op de bank met haar kop onder het kussen. Ze bleef heel stilletjes liggen in de hoop dat ik haar er niet vanaf zou jagen, want ze weet héél goed dat ze dit niet mag!
Het quiltwerk aan de Sterrenquilt gaat gewoon door. De quilt ligt in de kamer en zodra er een uurtje vrij is, worden er steekjes bijgeprikt. Het blijft ontspannend en leuk om te doen, het is gewoon af en toe fijn om iets te doen waar je niet zoveel bij na hoeft te denken......Fijne week voor iedereen! Liefs, Margreet

13 opmerkingen:

Hubertine zei

Wauw gefeliciteerd met je boek!!!! Heerlijk toch ...die huisdieren! Om op te vreten! Groetjes Hubertine

marijke zei

Wat blij ben je dan hè.... als je al heel lang zoekt naar een boek en je het dan toch echt in je bezit krijgt! Veel lees- en kijk plezier!
groetjes Marijke

tilly zei

Gefeliciteerd met je boek,wens je veel inspiratie voor het maken van nog meer mooie quilts.
groetjs

Tante Trijns zei

Mmm...dat is inderdaad wel ERG handig, zo'n quiltbok! Misschien dat mijn man daar ook eens mee aan de slag wil! Ziet er op de foto idd al heel leuk uit als hij er gewoon 'onaf' overheen hangt!
Leuk!

Groetjes,

Tante Trijns

Pierelantijntjes zei

Hoi Margreet,
wat heerlijk toch zo'n handige man ;-)
Echt super dat je dat boek nu hebt. Ik kan me het blije gevoel wel voorstellen hoor!
Haha die Kyra.....heb je haar nog een beetje kunnen oppoetsen?
Een hele fijne week,
liefs Ester

ria vogelzang zei

Wat een prachtig boek lijkt me dat! Geniet ervan!
En zo'n quiltbok is echt een uitkomst! Heerlijk zonder van alles op schoot is in de zomer wel erg plezierig! ;))
Ook een fijne week voor jou!

Gert zei

Ik was ook erg verbaasd om de tekening van de quiltbok weer in de QuiltNieuws te zien staan. Een paar maanden geleden heeft mijn broer voor mij zo'n bok gemaakt naar aanleiding van dezelfde tekening uit een oude QuiltNieuws. Maar hij is inderdaad superhandig: ik gebruik 'm op dit moment elke dag. Fijn dat je dit boek hebt kunnen kopen: geniet ervan.

Het zonnetje in huis zei

Hallo Margreet,

Oh zo een quiltbopk lijkt me handig en inderdaad ontlastend voor je nek en schouders zo en wat lief van je handige man om je er eentje te maken toen hé.
Je quilt is écht wel prachtig hoor!

Och wat tof ség, dat je nu eindelijk wel eens je droomboek hebt gevonden en het nog een mooi exemplaar is, wat je toch nooit op voorhand weet bij een tweedehands koop hé, dat is altijd op goed geluk hé! Maar super ség!

Hihi, en die deugeniet op de bank, die kan in het leger gaan , camouflage-technieken heeft ze al door :-)

Groetjes, Jaimie

jolanda zei

Nou dat lijkt me inderdaad best handig zo'n quiltbok. En zo te zien op de tekening is hij nog opklapbaar ook dus kun je hem ook gemakkelijk even wegzetten wanneer je hem niet nodig hebt.
Wat geweldig dat je eindelijk je boek hebt kunnen bemachtigen hé? Kan me zo voorstellen dat je hart 3x oversloeg bij het zien van die advertentie.
Hahahaha die Kyra... wat een slimmerik.
groetjes, jolanda

Guusje, zei

Wat een mooi boek en wat handig die quiltbok.

zenuwpees zei

Je handwerken zijn heel mooi.Groetjes van Marie-Claire

Jantine zei

Dat boek is verrukkelijk, dat staat hier ook in de kast! Grappig, dat je al een quiltbok hebt en nu de werkbeschrijving in het Quiltnieuws staat! Je sterrenquilt wordt prachtig, ik kan niets anders zeggen.

Leintje van Belzen zei

Hallo Margreet

Ik weet nog dat je bij Annet met je sterrenquilt bent begonnen nu is hij al een heel eind leuk om het tevolgen via je blog en dan tussen door nog met andere dingen bezig zijn.
De quiltbok lijkt mij een uitkomst zit je ook niet meer met zoveel op schoot.
Zelf heb ik in die tussen tijd ook niet stil gezetten wat is quilten een gezonde verslaving.